tel.: +420 596 322 020, email: cruservis@cruservis.cz, další kontakty
CRU Servis s.r.o. - KARVINÁ
Úvodní stranaNaše službyNaše službyDíly a přislušenstvíDíly a přislušenstvíPrůvodciPrůvodceO Bosch Car ServiceO BCS

Víte, jak funguje tempomat? Jeho princip je vlastně docela jednoduchý

[30.1.2017]

Systém pro samočinné udržování přednastavené rychlosti existuje v autech už od začátku 20. století. Víte, co obnáší a jak funguje?

 

Systém cruise control, u nás nazvaný tempomat, umožňuje vozidlu udržovat předvolenou rychlost nezávisle na stoupání či klesání a dále ovladačem tempomatu zvyšovat, případně snižovat rychlost po krocích. Uplatní se zejména při dlouhých monotónních jízdách, třeba po dálnici. 

V současnosti se však jedná o vybavení celé řady aut, v lepších verzích jsou navíc tempomaty adaptivní, což znamená, že při jejich aktivaci dokáže vozidlo samo přizpůsobit rychlost jízdy před vámi jedoucímu autu a tedy s využitím elektroniky kontrolovat bezpečnou vzdálenost (ACC). Pro tentokrát si však představíme klasický (pasivní) tempomat. Z čeho se skládá a jak se docílí toho, aby auto udržovalo rychlost, aniž by se řidič musel dotýkat plynového pedálu? 

 

Elektrika a elektronika 

Tempomat neboli systém pro regulaci rychlosti vyžaduje vybavit auto některými dalšími systémy. Z pohledu řidiče je to ovládací páčka, většinou na sloupku řízení. K tomu aby mohl tempomat plnit svůj účel, musí jeho řídicí jednotka znát rychlost jízdy. Při tom se využívají třeba snímače otáčení kol potřebné pro ABS/ASR. V autech vybavených řídicí jednotkou motoru je elektronika tempomatu integrována do ní. U starších vozidel bývala řešena jako extra zařízení.

K ovládání škrticí klapky u zážehových motorů, respektive regulačního systému vstřikovacího čerpadla dieselů, se využívá elektromotor coby akční člen. Pro správnou funkci tempomatu je důležitý rovněž spínač brzdového a spojkového pedálu. 

 

Čtyři funkce páčky 

Začněme u ovladače tempomatu (páčky). Má běžně čtyři funkce v závislosti na její poloze. Při jejím stisknutím se zvyšuje rychlost auta až do jejího uvolnění. V tu chvíli se do řídicí jednotky uloží aktuální rychlost vozidla. Páčku ale můžete stlačovat také obráceně a tím rychlost vozidla snižovat. Opět až do jejího uvolnění.

Ovladačem lze tempomat samozřejmě vypnout. Při tom se hodnota před tím zvolené rychlosti uloží do paměti v níž zůstane do té doby než vypnete zapalování. Dříve zvolenou hodnotu rychlosti tak lze vyvolat opětovným stlačením ovladače. 

Princip nastavení rychlosti spočívá v porovnání hodnoty okamžité rychlosti vozidla, kterou systém zjistí třeba z řídicí jednotky ABS/ASR s hodnotou zvolenou řidičem pomocí ovladače tempomatu. Při stlačení páčky tempomatu se tak požadovaná rychlost uloží coby skutečná. 

V danou chvíli je důležitý úhel otevření škrticí klapky (u zážehového motoru), jehož signál (od snímače polohy klapky – potenciometru) je v danou chvíli vstupní veličinou pro tempomat. Aktivací servomotoru za přispění údaje o poloze klapky (z potenciometru) dojde k nastavení úhlu (polohy) škrticí klapky, který zjednodušeně řečeno odpovídá předvolené rychlosti. Úhel klapky a tedy míru jejího otevření servomotor mění podle jízdních podmínek, například pokud auto jede do kopce nebo z kopce ve snaze udržet navolenou rychlost.

Tempomat se vypne buď ovladačem, který řidič přesune do polohy „vypnuto“. Nebo stlačením pedálu brzdy, případně spojky. K deaktivaci dále dojde, v případě, že rychlost vozidla klesne pod určitou hodnotu, zpravidla pod 30 km/h. A také, pokud je příliš velký rozdíl mezi skutečnou rychlostí auta a rychlostí požadovanou řidičem a tedy nastavenou na tempomatu.

 

Pohled do historie

U starých aut, třeba u vozů Volkswagen z přelomu 80 a 90. let (Corrado, Passat B3), nebyl ani v případě elektronického vstřikování Digifant (obdoba Motronicu) použit servomotor škrticí klapky. Tempomat tak byl na těchto autech docela komplikovaným zařízením.

K pedálu akcelerace (plynu) byl připojen podtlakový ovládací člen. Po aktivaci tempomatu páčkou došlo k aktivování elektrické vývěvy a to přes řídicí jednotku tempomatu a ovládací relé. Podtlak od vývěvy aktivoval pneumatický ovládací člen u pedálu plynu, který jej zablokoval v poloze odpovídající předvolené rychlosti. Do okruhu tempomatu byly zařazeny také spínače pedálu spojky a brzdy. Zajímavé je, že už tento systém uměl zvyšovat či snižovat rychlost ovládací páčkou, tedy po krocích.

 

zdroj: auto.cz

Další články

Parkovací brzda: K čemu slouží? A kolik je druhů?

Kola z lehké slitiny: Jak poznat neoriginální repliku? A proč je tak nezbezpečná?

Válka automatů pokračuje. Toyota představuje desetistupňovou převodovku

Opravy dieselových vstřikovačů common rail: Stojí klidně víc než celé auto

Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty

Průvodce zimou

Příchod zimy může být někdy rychlý a nenadálý. Buďte proto na to dopředu připraveni. Existuje několik věcí, které byste měli mít vždy po ruce, abyste snadno zvládali její možné nástrahy.

Více informací

Dárkové poukazy

Nevíte si rady, nebo máte problém s výběrem dárků pro své blízké ?

více

Průvodce pro akumulátory

Možná budete překvapeni, ale akumulátor má raději zimu než období horkého léta, kdy je opotřebení mnohem vyšší než v chladných zimních měsících.

Více informací

STK/ME

Každé dva roky musí vaše vozidlo podstoupit kompletní technickou kontrolu a zákonem předepsané měření emisí (STK + ME). V našich autoservisech vám to zajistíme ve spolupráci s úředně uznanými stanicemi technické kontroly.

Na nabídku

Bosch Car Service Asistent

Domluvte si termín servisu vašeho vozidla kdykoli pomocí mobilní aplikace ve vašem telefonu.

Více o aplikaci

Svíčky Bosch

Společnost Bosch vyvíjí a vyrábí svíčky v úzké spolupráci s předními výrobci automobilů. Vysoká výkonnost a enormní spolehlivost mluví za kvalitu našich zapalovacích svíček.

Na sortiment
Vítejte ve svém Bosch Car Service

Vaše vozidlo je u nás v dobrých rukách. S více než 17.000 autoservisy Bosch Car Service ve více než 150 zemích jsme celosvětově největší nezávislou sítí autoservisů.

Spolupracujeme se společností Bosch a využíváme know-how a vybavení celosvětově největšího dodavatele náhradních dílů pro automobily. Skoro všechny renomované značky využívají ve svých nejnovějších modelech díly a technologie společnosti Bosch. Jako autoservis pro všechny značky vozidel zvládá Bosch Car Service a jeho vyškolení technici nejmodernější technologie vozidel a vždy dokážou zajistit provedení údržby, přípravy na technickou kontrolu, překontrolování vozidla, diagnostiku elektronických systémů a všechny další opravy vozidel.

Těšíme se na vaši návštěvu!
Vybrané služby
Bosch Car Service
Navštivte nás na

YouTube YouTube   Facebook Facebooku   Google + Google +

CRU Servis s.r.o., Bohumínská 373/7, Karviná - Staré Město, 733 01, GPS: 49°51'53.438"N, 18°30'57.751"E
tel.: +420 596 322 020, email: cruservis@cruservis.cz, kontaktní formulář
Toplist