tel.: +420 596 322 020
email: cruservis@cruservis.cz, kontaktní formulář
OTEVÍRACÍ DOBA
Pondělí - Pátek 7.45 - 16.45
Sobota po dohodě
Neděle zavřeno








      
Omezovač rychlosti vám může ušetřit peníze za pokuty. Víte, jak funguje?
[31.1.2017]

Zařízení, které řidiči umožňuje předvolit maximální rychlost, nazýváme omezovač rychlosti. Jde vlastně o doplňkovou funkci tempomatu. Zjišťovali jsme, jak to celé funguje.


Zatímco tempomat umožňuje vozidlu udržovat předem zvolenou rychlost a v případě potřeby ji snižovat/zvyšovat po krocích, je omezovač rychlosti vlastně jednou z doplňkových funkcí. Pojí se tak vždy s tempomatem a jeho úkolem je zabránit řidiči jet rychleji, než kolik si předem zvolil. Jakmile vozidlo dosáhne předvolenou rychlost, nedojde při dalším stlačování pedálu akcelerace (plynu) k jejímu zvyšování. Ovladačem může řidič předvolenou rychlost zvyšovat, případně snižovat, a to všechno, aniž by sundal ruce z volantu.

Systém má ochranu pro případ, kdyby řidiči potřeboval z bezpečnostních důvodů náhle přednastavenou maximální rychlost překročit. K tomu stačí prudce sešlápnout pedál akcelerace a překonat tlakový odpor spínače jeho koncové polohy (podobně jako při kickdownu u samočinné převodovky). V tu chvíli se omezovač rychlosti deaktivuje a vůz může nabrat i vyšší než přednastavenou rychlost. K jeho opětovnému zapnutí dojde při zpomalení či brzdění, jakmile se auto dostane pod předvolenou rychlost.

 

Výhradně elektronika


Omezovač rychlosti se na rozdíl od tempomatu pojí výhradně s moderními systémy řízení motoru, využívající elektricky ovládanou škrticí klapku (zážehové motory) či elektronicky řízená vstřikovací čerpadla (diesely). Princip omezovače rychlosti spočívá, podobně jako u tempomatu, v nastavení úhlu otevření škrticí klapky. Asi nejdůležitějším vstupním údajem je rychlost vozidla, kterou řídicí jednotka určuje ze systému ABS/ASR. V případě omezovače rychlosti se tak škrticí klapka může otevřít pouze o takový úhel, jaký odpovídá předvolené rychlosti, s ohledem na otáčky motoru a tedy i zařazený převodový stupeň.

V principu tak vlastně jde o umělé omezení výkonu motoru, neboť jeho plnému využití brání právě nemožnost více otevřít (o větší úhel) škrticí klapku. Ostatní snímače, například pedálu akcelerace, brzdy a spojky, odpovídají tempomatu.


620_588d2def0309b

zdroj: auto.cz

CRU Servis s.r.o., Bohumínská 373/7, Karviná - Staré Město, 733 01, GPS: 49°51'53.438"N, 18°30'57.751"E