Navigovat do servisuKarviná - Staré Město, Bohumínská 373/7Telefon+420 596 322 020 E-mailcruservis@cruservis.cz Otevírací dobaPo - Pá: 7.45 - 16.45 So: po dohodě

Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů

15.2.2012
Revoluce začala před necelými patnácti lety, v roce 1997. Naftové agregáty v nově prodaných osobních autech tehdy tvořily v západní Evropě jen 22 % celkových počtů. Nyní je jím poháněn každý druhý vůz. Ano, common-rail znamenal doslova revoluci v této kategorii pohonných jednotek. Možná větší než samotné zavedení přeplňování dieselů nebo přímého vstřiku.

Nafta v osobních automobilech sice šetřila provozní náklady a motory leckdy vydržely miliony kilometrů (zajeďte se podívat do firemního muzea Mercedesu ve Stuttgartu, pokud nevěříte), ale byly zároveň nevýkonné a poněkud dýchavičné. Tyto vlastnosti částečně zlepšilo zmíněné turbodmychadlo: První sériový Mercedes-Benz 300 SD série W116 přišel v květnu 1978, ale byl určen pouze pro USA. Evropskou jedničkou byl tak jen o pár měsíců později dnes zapomenutý Peugeot 604. Následoval přímý vstřik, který byl použit ve Fiatu Croma 2000 Turbo D i.d. v roce 1986. Ač se traduje, že prvenství v tomto směru patří koncernu Volkswagen (respektive Audi 100) a jeho TDI, není to pravda.

O jedenáct let později přišel common-rail, na jeho počátku byl opět koncern Fiat těsně sledovaný znovu německým Mercedesem. Jako první se jej dočkala nová krásná Alfa Romeo 156 JTD a tehdejší společnost Daimler-Benz jej záhy uvedla v C-Klasse W202 (C 220 CDI). A nechyběl u toho ani Bosch. Je pravda, že moderní motory již nevydrží takové porce kilometrů jako jejich atmosféričtí předkomůrkoví předchůdci a jsou daleko náročnější na servis. Razantně ovšem klesla jejich hlučnost a také spotřeba spolu s vypouštěnými exhalacemi. Nemluvíme zde ani tak o dnes oblíbených CO2, jako spíše o oxidech dusíku (NOx).

V roce 2001 oslavila firma Bosch vyrobení třímiliontého systému common-rail, jenže vtom následujícím už jejich počet překročil 10 milionů a na počátku letopočtu 2009 dosáhl hranice 50 milionů. Jen loni jich pak vzniklo dalších 9 milionů. Dodávají se do osobních a užitkových aut včetně terénních, ale také do velkých lodních dieselů. Jejich komponenty nejsou výrobkem jediné továrny, vznikají na celkem sedmnácti místech po celém světě.

Samotný název common-rail odkazuje na akumulátor tlaku. Z něj je palivo pod velkým tlakem dopravováno do válců pomocí vstřikovačů. První generace CRS (zkratka z Common-Rail System) pracovala při tlaku 1.350 barů. Dnes běžně používaná druhá funguje při maximálních 2.000 barech. Palivo je přesně měřeno a dávkováno pomocí elektromagnetických (solenoidových) ventilů, které umožňují až osm vstřiků během jediného cyklu. Bosch nabízí také třetí generaci (CRS3) s piezoelektrickými vstřikovači. Ty celý proces ještě zlepšují, tlak byl u nich zvýšen na 2.200 barů.

Bosch v ČR opět roste, hlavně díky automobilové technice

V blízké budoucnosti by common-rail měl pracovat při tlaku 2.500 barů a vyšším. Ve spolupráci s elektronikou Bosch Denoxtronic, která reguluje exhalace NOx, není problém již dnes plnit nejnovější přísné evropské i americké emisní předpisy. Po nás důležitá norma Euro 6 vstoupí v platnost v roce 2014.

O další rok později budou kompaktní vozy poháněné moderními naftovými motory za své služby žádat v průměru jen 3,6 l/100 km. Byť se jedná o laboratorní údaj dle metodiky EU, přesto je číslo velmi pěkné a oproti roku 2009 bude znamenat snížení o 30 %. Otázkou je, jak se s ním který model vypořádá v reálném provozu.

zdroj: auto.cz Aleš Sleeper Dragoun

Další články

Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce

Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic

Dieselová Pro a Proti, část I: V čem je diesel nejlepší

LED světla jsou překonána

Podpalování ventilů podruhé