Navigovat do servisuKarviná - Staré Město, Bohumínská 373/7Telefon+420 596 322 020 E-mailcruservis@cruservis.cz Otevírací dobaPo - Pá: 7.45 - 16.45 So: po dohodě

Deset a dost: Počet rychlostí v převodovkách je na limitu

17.7.2012

Současná móda neustálého zvyšování počtu rychlostních stupňů v automatických převodovkách se údajně blíží ke svému konci.

Julio Caspari, prezident severoamerického zastoupení společnosti ZF, se v rozhovoru pro server Automotive News rozhovořil o blízké budoucnosti vývoje automatických převodovek.

Na počátku vývoje měly automatické převodovky dva nebo tři rychlostní stupně. Následně nastoupily skříně se čtyřmi rychlostmi a i dnes jsou stále zcela běžné pětirychlostní automatické převodovky, které jsou pomalu vytlačovány šesti a sedmirychlostními převodovkami.

Na špici současného vývoje stojí alespoň u společnosti ZF automatické převodovky, které mají osm a devět rychlostních stupňů. Jihokorejská automobilka Hyundai pracuje na automatické převodovce, která má deset rychlostních stupňů, ale to je právě podle Julio Caspariho vrchol, kterého mohou automatické převodovky dosáhnout.

Cílem zvyšování počtu rychlostních stupňů u automatických převodovek je vedle zvýšení komfortu a plynulosti jízdy i snižování spotřeby paliva. Například osmistupňová převodovka ZF se podílí na snížení spotřeby paliva o 11 % oproti šestistupňové převodovce od stejného výrobce. Devítistupňová převodovka pak dokonce přináší snížení spotřeby paliva o 16 % oproti osmistupňové převodovce.

Více rychlostních stupňů tedy podle těchto údajů přináší jisté zlepšení v hospodárnosti provozu. Zároveň se ale zvyšují náklady na jejich vývoj. Tyto převodovky jsou rovněž větší něž rychlostní skříně s menším počtem rychlostí, což omezuje jejich použitelnost pouze na větší automobily.

Podle Caspariho se proto dalšího zvyšování počtu rychlostních stupňů u automatických převodovek s největší pravděpodobností nedočkáme. Jejich vývoj se zaměří na snižování hmotnosti a třecích ztrát, k čemuž může přispět i využívání keramických materiálů. Více pozornosti se v rámci vývoje má věnovat i bezestupňovým převodovkám CVT.

 

zdroj:  Ondřej Pavlůsek - auto.cz

Další články

Dieselová Pro a Proti VIII: Opravy vstřikovačů common railu

Dieselová Pro a Proti VII: Pravda o vytloukání filtrů pevných částic

Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel

Dieselová Pro a Proti V: Šest dobrých rad pilotům turbodieselů

Motor 1,4 TSI má problém: vytahaný rozvodový řetěz