Navigovat do servisuKarviná - Staré Město, Bohumínská 373/7Telefon+420 596 322 020 E-mailcruservis@cruservis.cz Otevírací dobaPo - Pá: 7.45 - 16.45 So: po dohodě

Klima v autě: 5 tipů pro správné používání

22.8.2012

Není to tak dávno, co byla klimatizace výsadou prémiových značek a amerických křižníků silnic, v průběhu posledního desetiletí ale pronikla i do těch nejmenších vozů.

V současnosti je klimatizace přijímána jako naprosto běžná součást výbavy u většiny nových vozů a patří i mezi jeden z hlavních požadavků, které mají zákazníci na prodejce ojetých automobilů.

Z původně luxusní výbavy se postupem času stal prvek, bez nějž si velká část řidičů nedovede svůj vůz představit. I když je dnes klimatizace naprosto běžnou součástí výbavy i těch nejmenších a nejlevnějších vozů v nabídce většiny značek na evropském trhu, dělají řidiči a jejich spolujezdci stále řadu chyb při jejím používání. Ty přitom mohou ohrožovat zdraví posádky i spolehlivost a funkčnost celého klimatizačního systému.


1. Nejprve vyvětrejte

Odborníci radí po nasednutí do vozu rozpáleného slunečními paprsky nejprve jízdou se staženými okny a běžícím ventilátorem dostat horký vzduch z vozu a následně začít s klimatizováním. U automobilů s manuální klimatizací se doporučuje během prvních minut spuštění klimatizace zapnout společně naplno větrák a vnitřní cirkulaci vzduchu.


2. Šest stupňů je optimum

Správně nastavená klimatizace může být během horkých letních dnů poměrně významným pomocníkem v oblasti aktivní bezpečnosti, protože přispívá ke snížení únavy řidiče horkem. Nic se ovšem nemá přehánět a rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou by neměl být větší než šest stupňů Celsia.

Při delších cestách lze nastavit výrazně nižší teplotu pro rychlejší ohlazení interiéru, kterou je ovšem po krátké době je potřeba zvyšovat teplotu na 21 až 23 stupňů Celsia a v případě extrémních venkovních teplot, pohybujících se nad 30 stupňů Celsia i vyšší tak, aby byl zachován rozdíl zhruba šesti stupňů Celsia.


3. Nemiřte ledový vzduch přímo na sebe

Klimatizace nejen při vysokém teplotním rozdílu vysušuje sliznice a může být i původcem nepříjemného nachlazení a rýmy. Při přílišném snížení teploty v interiéru vozu oproti vnějšímu prostředí může mít klimatizace podle lékařů podíl i na postupném vývoji revma. Chladný vzduch vycházející z výdechů ventilace namířených přímo na řidiče a jeho spolucestující může způsobit i zatuhnutí trapézových svalů, bolesti krční páteře i hlavy a může stát i za zablokováním páteře.

4. Předcházejte teplotnímu šoku

Před koncem cesty, zhruba pět minut, je dobré začít s postupným srovnáním vnitřní a venkovní teploty. Klimatizace by tak měla být vypnuta ještě dříve než automobil zastaví, aby se ze systému mohla dostat vlhkost a organismus posádky byl při vystoupení z vozu ušetřen teplotního šoku.

5. O klimatizaci je nutné se starat

Pro provoz klimatizace je důležitá i její údržba a pro její správný provoz je dobré, když budete její kompresor (tlačítko AC) zapínat minimálně jednou za čtrnáct dní. Jednou ročně by měl být vyměněn kabinový filtr a provedena kontrola, zda nic nebrání odtoku kondenzátu od výparníku pod vůz. Nikdy nejezděte bez filtru, protože pak nečistoty ulpívající na výparníku podporují růst plísní. K dezinfekci výparníku použijte speciální sprej.

Každé dva roky má být vyměněno chladivo a olej. Jednou za pět let je vhodné nechat udělat velký servis s výměnou vysoušeče, pohlcujícího vlhkost pronikající do okruhu klimatizace.

zdroj: Ondřej Pavlůsek www.auto.cz

Další články

Deset a dost: Počet rychlostí v převodovkách je na limitu

Dieselová Pro a Proti VIII: Opravy vstřikovačů common railu

Dieselová Pro a Proti VII: Pravda o vytloukání filtrů pevných částic

Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel

Dieselová Pro a Proti V: Šest dobrých rad pilotům turbodieselů