Bosch činí hybridní pohon cenově dostupným
21.6.2013
Nový rekuperační systém Bosch BRS (Boost Recuperation System) s podporou akcelerace vyplní v současnosti stále ještě velkou mezeru mezi systémy start/stop a hybridními pohony.
„Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 kWh, se cíleně zaměřujeme na uspokojování potřeb ve středním cenovém segmentu.“ Díky elektrickým komponentům, které podporují motor dodatečným výkonem až 10 kW, ušetří BRS až 15 procent paliva a emisí CO2. Tím je k dispozici nová možnost pro dosažení stále přísnějších emisních limitů v Evropě, Číně a USA.
Inovativní komponenty poháněcího ústrojí od společnosti Bosch slučují do jediného systému čtyři funkce: rekuperaci, podporu akcelerace, komfortní systém start/stop a setrvačnou jízdu. Základem nového hybridního systému je velmi účinný generátor, který pracuje díky nové výkonové elektronice s napětím 48 V místo 12 V. Tento elektrický stroj je tak schopen dosahovat až čtyřikrát vyššího výkonu. Palubní síť s napětím 48 V přine se řidičům celou řadu výhod. Vyšší napětí umožní použití nových komfortních a bezpečnostních systémů. Údržba BRS je navíc jednodušší než u současných hybridních systémů. Servisní pracovníci totiž nepotřebují žádnou speciální kvalifikaci pro práci s vysokým napětím.
BRS dobíjí při brzdění a zvětšuje točivý moment
Název Boost Recuperation System odhaluje dvě hlavní funkce: zpětné získávání kinetické energie a její využívání pro akceleraci. Konkrétně celý systém funguje následovně: Během brzdění uvolňovaná energie je ukládána prostřednictvím 48V palubní sítě do lithium-iontového akumulátoru, který má kapacitu 0,25 kWh. Energie je v případě potřeby přiváděna zpět do generátoru BRS, který pak pracuje jako elektromotor a poskytuje dodatečný točivý moment. Tento podpůrný efekt je důležitý pro dynamickou jízdu především u malých přeplňovaných motorů a v oblasti nízkých otáček.
Nový systém kromě toho umožňuje funkci setrvačné jízdy, která je rozšířením známého automatického systému start/stop. Jede-li vůz po rovině nebo z mírného svahu bez sešlápnutých pedálů plynu nebo brzdy, vypne se spalovací motor. Vozidlo pak jede pouze setrvačností zcela bez emisí a hluku. Funkce setrvačné jízdy systému BRS se optimálně uplatní při jízdě po dálnici a silnici s mírným klesáním. Za reálných podmínek lze překonat až 30 procent trasy setrvačnou jízdou.
Komfortní funkce start/stop a nehlučné spuštění motoru
Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace navíc rozšiřuje funkci start/stop. Spuštění motoru probíhá rychle, nehlučně a bez rázů - i když se spalovací motor opět připojuje po režimu setrvačné jízdy. V tomto případě pomáhá 48V akumulátor překlenovat fáze bez pohonu a spolehlivě napájí všechny komfortní a bezpečnostní funkce.
Nová architektura palubní sítě s měničem DC/DC
Palubní síť s napětím 48 V a přídavnými funkcemi je atraktivním řešením již pro vozidla střední a vyšší třídy, protože umožňuje další elektrifikaci funkcí vozidla, která by nebyla možná s nižším napětím a menším množstvím energie. Nabízí se například zlepšení funkce a snížení emisí CO2 u kompresoru klimatizace, turbodmychadla, ventilátoru chladicí soustavy a přídavného topení. Obousměrný měnič DC/DC, tzv. Power Conversion Unit - krátce PCU, propojuje novou dílčí palubní síť, která pracuje s napětím 48 V a vysokou účinností a spolehlivostí, a běžnou 12V palubní síť. Hlavní úloha PCU spočívá v zásobování konvenční 12V palubní sítě elektrickou energií, která je vyráběna a uchovávána v 48V systému. Jednotka PCU je kompaktní, a lze ji tak podle možností uložit na různá místa ve vozidle - i do motorového prostoru.
Zdroj: Tisková zpráva Robert Bosch odbytová
„Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace přinese do střední třídy levnou elektrifikaci,“ říká Wolf-Henning Scheider, člen představenstva společnosti Robert Bosch GmbH. „S upravenými komponenty, jako je lithium-iontový akumulátor s kapacitou 0,25 kWh, se cíleně zaměřujeme na uspokojování potřeb ve středním cenovém segmentu.“ Díky elektrickým komponentům, které podporují motor dodatečným výkonem až 10 kW, ušetří BRS až 15 procent paliva a emisí CO2. Tím je k dispozici nová možnost pro dosažení stále přísnějších emisních limitů v Evropě, Číně a USA.
Inovativní komponenty poháněcího ústrojí od společnosti Bosch slučují do jediného systému čtyři funkce: rekuperaci, podporu akcelerace, komfortní systém start/stop a setrvačnou jízdu. Základem nového hybridního systému je velmi účinný generátor, který pracuje díky nové výkonové elektronice s napětím 48 V místo 12 V. Tento elektrický stroj je tak schopen dosahovat až čtyřikrát vyššího výkonu. Palubní síť s napětím 48 V přine se řidičům celou řadu výhod. Vyšší napětí umožní použití nových komfortních a bezpečnostních systémů. Údržba BRS je navíc jednodušší než u současných hybridních systémů. Servisní pracovníci totiž nepotřebují žádnou speciální kvalifikaci pro práci s vysokým napětím.
BRS dobíjí při brzdění a zvětšuje točivý moment
Název Boost Recuperation System odhaluje dvě hlavní funkce: zpětné získávání kinetické energie a její využívání pro akceleraci. Konkrétně celý systém funguje následovně: Během brzdění uvolňovaná energie je ukládána prostřednictvím 48V palubní sítě do lithium-iontového akumulátoru, který má kapacitu 0,25 kWh. Energie je v případě potřeby přiváděna zpět do generátoru BRS, který pak pracuje jako elektromotor a poskytuje dodatečný točivý moment. Tento podpůrný efekt je důležitý pro dynamickou jízdu především u malých přeplňovaných motorů a v oblasti nízkých otáček.
Nový systém kromě toho umožňuje funkci setrvačné jízdy, která je rozšířením známého automatického systému start/stop. Jede-li vůz po rovině nebo z mírného svahu bez sešlápnutých pedálů plynu nebo brzdy, vypne se spalovací motor. Vozidlo pak jede pouze setrvačností zcela bez emisí a hluku. Funkce setrvačné jízdy systému BRS se optimálně uplatní při jízdě po dálnici a silnici s mírným klesáním. Za reálných podmínek lze překonat až 30 procent trasy setrvačnou jízdou.
Komfortní funkce start/stop a nehlučné spuštění motoru
Rekuperační systém BRS s podporou akcelerace navíc rozšiřuje funkci start/stop. Spuštění motoru probíhá rychle, nehlučně a bez rázů - i když se spalovací motor opět připojuje po režimu setrvačné jízdy. V tomto případě pomáhá 48V akumulátor překlenovat fáze bez pohonu a spolehlivě napájí všechny komfortní a bezpečnostní funkce.
Nová architektura palubní sítě s měničem DC/DC
Palubní síť s napětím 48 V a přídavnými funkcemi je atraktivním řešením již pro vozidla střední a vyšší třídy, protože umožňuje další elektrifikaci funkcí vozidla, která by nebyla možná s nižším napětím a menším množstvím energie. Nabízí se například zlepšení funkce a snížení emisí CO2 u kompresoru klimatizace, turbodmychadla, ventilátoru chladicí soustavy a přídavného topení. Obousměrný měnič DC/DC, tzv. Power Conversion Unit - krátce PCU, propojuje novou dílčí palubní síť, která pracuje s napětím 48 V a vysokou účinností a spolehlivostí, a běžnou 12V palubní síť. Hlavní úloha PCU spočívá v zásobování konvenční 12V palubní sítě elektrickou energií, která je vyráběna a uchovávána v 48V systému. Jednotka PCU je kompaktní, a lze ji tak podle možností uložit na různá místa ve vozidle - i do motorového prostoru.
Zdroj: Tisková zpráva Robert Bosch odbytová
Další aktuality
Bosch přináší do automobilu internet
V sedmi kategoriích ankety „Nejlepší značka“ vítězí opět Bosch
Bosch nejrespektovanějším dodavatelem automobilové techniky