Dnes je vcelku běžné (a logické), že jsou jako generátory elektrické energie u elektromobilů s prodlouženým dojezdem využívány stávající spalovací motory, používané k pohonu konvenčních automobilů. Toto řešení ale perfekcionistické Toyotě přijde polovičaté a pracuje na generátoru Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).
Generátor má být lehčí, menší a má vyrábět elektřinu efektivněji, než klasický spalovací motor. Lineární motor nemá vačkovou hřídel ani ojnice, které nahrazuje plynem naplněná komora, jehož stlačení funguje jako pružina, která po fázi spálení směsi vrací píst zpět, přičemž množství plynu v komoře lze regulovat. Toyota tak lépe využívá k výrobě elektřiny pohyb tam i zpět, jenž se u klasického motoru částečně ztrácí v rotačním pohybu.
Motor je poměrně slabý, jeho výkon činí přibližně 10 kW, nicméně by měl být v páru (ideálně proti sobě kvůli potlačení vibrací) schopen dodávat dostatek elektřiny k tomu, aby s ním elektrické auto o velikosti Aurisu, Corolly nebo menší, zvládlo v režimu "range extender" jet po dálnici rychlostí až 120 km/h.
Elektřinu vyrábí konstantní pohyb neodymových magnetů v samotném pístu, zatímco ve stěnách válce je vinutí cívky. Zatím je celý projekt ve fázi vývojového prototypu, ale není asi třeba pochybovat o tom, že jej Japonci dovedou do zdárného konce.
zdroj: auto.cz