Škoda Auto pojala světovou premiéru třetí generace vozu Superb velmi zodpovědně a nenechala nic náhodě. Nečekala až na blížící se mezinárodní autosalon v Ženevě a do pražského Fora Karlín sezvala více než 850 hostů z celého světa. Vedle řady prestižních novinářů z 35 zemí (včetně Číny, Alžírska nebo Indie) nevynechala ani slavné osobnosti českého showbyznysu. Jmenuje například Karla Gotta s manželkou Ivanou, Michala Davida, Martu Jandovou nebo mladého baviče Kazmu. Byla to zkrátka společenská událost...
Jméno Superb je fenomén celosvětového měřítka. Jeho historie se začala psát již ve třicátých letech minulého století, tedy mnohem dříve než v případě modelů Octavia nebo Felicia. Konkrétně se bavíme o roce 1934, kdy se na světě objevil 5,5 metru dlouhý, řadovým šestiválcem o objemu 2,5 litru (40,5 kW) poháněný kolos 640 Superb. Číselné označení před jménem vozu nicméně vydrželo pouhé dva roky - později uvedené typy 902 (1936-1937), 913 (1936-1939), 924 OHV (1938-1949) a 919 (1939-1941) se jmenovaly zkrátka Superb. Ne všechny agregáty však měly stejný počet válců a už vůbec ne objem – typ 919 měl například čtyřlitrový osmiválec o výkonu 70,7 kW.
Od ukončení výroby původního modelu Superb do uvedení první novodobé generace v roce 2001 uběhlo 52 let. Vůz vychází z konceptu Montreux, který značka představila na tehdejším ženevském autosalonu, a na jehož základech později vzniklo extravagantní kupé Tudor. Na rozdíl od něj se však sedan začal vyrábět a měl zajímavé prodejní výsledky – do roku 2008 se pro něj rozhodlo zhruba 130.000 zákazníků.
Novodobá Škoda Superb – mezigenerační srovnání rozměrů | |||
Model | Škoda Superb III | Škoda Superb II | Škoda Superb I |
Délka [mm] | 4861 | 4833 | 4803 |
Šířka [mm] | 1864 | 1817 | 1765 |
Výška [mm] | 1468 | 1462 | 1469 |
Rozvor [mm] | 2841 | 2761 | 2803 |
Rozchod vpředu [mm] | 1584/1586 | 1545 | 1515 |
Rozchod vzadu [mm] | 1572/1574 | 1518 | 1515 |
Zavazadlový prostor | 625/1760 | 595/1700 | 462/ |
Byla to opět Ženeva, kde se v roce 2008 představila druhá novodobá generace modelu Škoda Superb. Oproti předchůdci narostly vnější i vnitřní rozměry, poprvé se v rámci řady objevil pohon všech kol a v roce 2009 dokonce praktičtější varianta kombi. Radikální obměnou prošel design karoserie, který však, hlavně u verze liftback kombinující eleganci sedanu a praktičnost výklopné zádi, budil vzhledem k tvaru koncových svítilen rozporuplné názory. Situaci zmírnil až facelift v roce 2013, který přinesl moderní diodovou techniku, ale především zlepšení technických parametrů a spotřeby.
Pro „dvojkový“ Superb se do dnešního dne rozhodlo zhruba 560.000 zákazníků, za což značka vděčí hlavně skvělým prodejním výsledkům v Číně – zaujímají totiž 38 % celosvětového odbytu. Čísla navíc ještě porostou, protože třetí generace Superbu přijde do prodeje až v červnu letošního roku.
Škoda Superb III – Nová éra
V letošním roce nepřichází pouze nová generace Superbu, ale podle mladoboleslavské automobilky začíná také nová éra. A to nejen s ohledem na design karoserie, ale také použitou techniku, nabídnuté pohodlí, multimediální systémy a majestátnost celku. Přestože Superb III sdílí spoustu dílů s koncernovým Volkswagenem Passat B8, jsou jeho tvarové odlišnosti natolik markantní, že si občas říkáme jak je možné, že tohle Škodovákům v Německu povolili. V dobrém slova smyslu…
Tvary karoserie vycházejí ze zeleného konceptu Vision C, který Škodovka představila loni v Ženevě (zase ta Ženeva). Přední část je sice umírněnější, tvary masky chladiče, kapoty, a koneckonců i světlometů (byť ne tak uzounkých) však předloze odpovídají. Konzervativní vzhled si zachovala jenom spodní část nárazníku – jako by si zde designéři nechali prostor pro další modifikace.
U světlometů ještě zůstaneme – vedle základních halogenových výbojek totiž Superb III dostane také bixenony s diodami denního svícení a na přání dodávaným asistentem dálkových světel (přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly). Novinkou je systém Smart Light Assist, neboli dynamické odstínění dálkových světel. Poslední dva jmenované prvky se v rámci modelu objeví vůbec poprvé. Třešinkou na dortu jsou designové elementy uvnitř těles reflektorů, které napodobují český křišťál.
Profil Superbu III působí svěžím, mladistvým, ale zároveň majestátním dojmem. Hlavní designové prvky zastupuje charakteristická linie tornado nad klikami dveří, která je dále podpořena linkou Wing v dolní části. Rozvor náprav se prodloužil o 80 milimetrů (měří 2841 mm), zároveň se však o 61 milimetrů zkrátil přední převis a celé auto je tak jenom o 28 mm delší než předchůdce (ten měří 4833 mm). O 47 milimetrů však narostla šířka karoserie (má 1864 mm) a navzdory o šest milimetrů větší výšce automobil působí neuvěřitelně dravě.
Na zádi se designérský tým pod vedením Jozefa Kabaně odvázal nejméně. Podobnost s konceptem Vision C je patrná pouze podle lichoběžníkového vzoru na víku zavazadelníku, kterým však disponují všechny nové nebo modernizované Škodovky. Stejně jako u předchůdce byla zachována orientace svítilen, tady se však lépe „zakusují“ do víka zavazadelníku a tenké diodové linky jim z našeho pohledu velmi sluší. Ostřeji řezaný nárazník je však trochu zklamáním – očekávali jsme větší odlišnosti ve srovnání s Octavií.
Podobnost uvnitř je jen povrchová
Když jsme poprvé uviděli interiér nového Superbu, nastalo mírné zklamání. Přístrojová deska totiž na první pohled kopíruje tu v Octavii, včetně rozmístění výdechů ventilace nad středovou konzolou nebo ztvárnění výplní dveří. S ohledem na zaměření modelu však čekejte špičkovou kvalitu v oblasti zpracování, výběru měkčených materiálů nebo dekorů, které na palubě navozují luxusní atmosféru. Škodovka navíc tvrdí, že mají cestující vpředu o 39 mm více místa pro lokty, vzadu v této oblasti přibylo dokonce 69 milimetrů a všechno doplňuje zhruba šestnácticentimetrová rezerva před koleny průměrně vzrostlých zadních cestujících.
Co ale na první pohled nevidíte, je doslova arzenál multimediálních technologií. Superb III je například prvním vozem značky Škoda, který lze proměnit ve wi-fi hotspot pro připojení externích zařízení k rychlému mobilnímu internetu 4G LTE. Stejně jako u typu Fabia i zde našel místo systém SmartGate (zobrazení dat o vozidle v chytrém telefonu) a díky Media Commandu mohou cestující ze zadních sedadel obsluhovat navigační systém Columbus pomocí tabletu.
Škoda s ohledem na jednoduchost a nízkou hmotnost upustila od dříve používaného systému TwinDoor a nový Superb je tak ryzím liftbackem s výklopnou zádí (+ kombi). Za ní najdeme zavazadlový prostor o základním objemu 625 litrů (nárůst o 30 litrů), který můžete otevřít buď manuálně, pomocí servomotorů, nebo dokonce „podkopnutím“ zadního nárazníku (takzvaným virtuálním pedálem). Novinku představuje tažné zařízení vysouvané táhlem splývajícím s ložnou hranou kufru, či praktická vyjímatelná diodová svítilna ukotvená v boční stěně zavazadelníku.
Tím se plynule dostáváme k „simply clever“ řešením, kterých vůz nabízí celkem 29, z toho 23 je zcela nových. Za zmínku stojí například dvojice deštníků v předních dveřích (u řidiče černý deštník, u spolujezdce bílý slunečník), uchycení dvojice tabletů v zadní loketní opěrce, konektor USB a zásuvka na 230 V pro cestující vzadu. Dále odkládací přihrádka na tablet mezi předními sedadly, speciální držáky na PET láhve o objemu 0,5 litru, díky kterým si otevřete nápoj jednou rukou, možnost překlopit opěradlo spolujezdce vpředu nebo ochrana před načerpáním špatného paliva. Nechybí ani obligátní zelená škrabka na led ve víčku palivové nádrže.
V nabídce pouze čtyřválce, ovšem i s vypínáním válců
U vrcholné specifikace Škody Superb již nenajdeme vidlicovo-řadový šestiválec 3.6 FSI o výkonu 191 kW. Důvodem je spotřeba paliva a s ní související emise CO2. Top model bude nově pohánět dvoulitrový čtyřválec TSI s přeplňováním o výkonu 206 kW (5600-6500 otáček) a točivém momentu 350 N.m v rozmezí 1700-5600 otáček. K tomuto agregátu se automaticky váže pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace a dvouspojková převodovka DSG. Agregát by měl průměrně spotřebovat 7,1 litru benzinu na 100 kilometrů, přičemž zatím nevíme, jestli se s ním základní cena vozu podívá pod milion korun.
Škoda Superb III - technická data zážehových motorů | |||||
Motor | 1.4 TSI | 1.4 TSI ACT | 1.8 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1395 | 1395 | 1798 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 92/ 5000-6000 |
110/ 5000-6000 |
132/ 4000-6200 (5100-6200) |
162/ 4500-6200 |
206/ 5600-6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 200/ 1400-4000 |
250/ 1500-3500 |
320/ 1450-3900 (250/1250-5000) |
350/ 1500-4400 |
350/ 1700-5600 |
Převodovka | 6M | 6M (7A ) [6M] | 6M (7A) | 6A | 6A |
Maximální rychlost [km/h] | 208 | 220 (220) [217] | 232 (231) | 243 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9.9 | 8.6 (9.0) [9.0] | 8.0 (8.1) | 7.0 | 5.8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5.3 | 4.8 (4.9) [5.4] | 5.8 (5.5) | 6.1 | 7.1 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1375 | 1395 (1425) [1505] | 1465 (1485) | 1505 | 1615 |
Údaje v hranatých závorkách platí pro pohon všech kol. |
Druhým nejsilnějším benzinovým agregátem je dvoulitr TSI z typu Octavia RS (162 kW, 350 N.m, DSG). Nás však mnohem více zajímá základní čtrnáctistovka TSI/92 kW (jako jediná bez možnosti spolupráce s DSG) a její silnější varianta se 110 kilowatty a vypínáním válců ACT. Nejenže se tento systém objevuje u Superbu vůbec poprvé, ale stejně jako adaptivní podvozek má premiéru také v rámci značky Škoda Auto. Zajímavostí je, že tento agregát pořídíte jak s pohonem všech kol, tak i se sedmistupňovou skříní DSG (s ohledem na točivý moment 250 N.m s dvojicí suchých spojek).
Spořivé řidiče a fleetové zákazníky bude jistě zajímat šestnáctistovka TDI s výkonem 88 kW, šestistupňovou manuální převodovkou v základu a sedmistupňovým DSG za příplatek. Ačkoliv koncern Volkswagen tento motor nabízí i s pohonem všech kol (například u Octavie a Golfu), Superb jej má až se vznětovým dvoulitrem (110 kW a 340 N.m) nebo nejsilnějším 2.0 TDI/140 kW. Z toho také plyne, že biturbo použité u VW Passat (176 kW a 500 N.m) zůstává vyhrazeno právě modelu z Wolfsburgu.
Škoda Superb III - technická data vznětových motorů | |||
Motor | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/3500-4000 | 110/3500-4000 | 140/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 250/1500-3250 | 340/1750-3000 | 400/1750-3250 |
Převodovka | 6M (7A) | 6M (6A) [6M] | 6M (6A) [6A] |
Maximální rychlost [km/h] | 206 (206) | 220 (218) [217] | 237 (234) [229] |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10.9 (11.0) | 8.8 (8.9) [9.1] | 8.0 (7.7) [7.6] |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 3.9 (3.8) | 4.0 (4.4) [4.4] | 4.0 (4.5) [5.0] |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1465 (1480) | 1485 (1500) [1605] | 1505 (1555) [1615] |
Údaje v hranatých závorkách platí pro pohon všech kol. |
Liftback od června, kombi ještě letos
O premiéře vozu Škoda Superb na mezinárodním autosalonu v Ženevě, který startuje začátkem března, toho bylo napsáno již dost. Ne všichni ale vědí, že se liftback dostanete do prodeje v červnu letošního roku a po letních prázdninách, konkrétně na autosalonu ve Franfurtu, značka uvede i praktičtější variantu kombi. Ta by se podle dostupných informací měla na českém trhu objevit ještě před koncem letošního roku, přičemž ve srovnání s liftbackem můžeme očekávat základní cenu vyšší zhruba o 30.000 korun. Na spekulace o cenách je ještě příliš brzy, pokud se však udrží v podobných relacích jako dosud, mohl by se vůz s turbomotorem 1.4 TSI/92 kW udržet pod hranicí 560.000 Kč.
zdroj: auto.cz