Vývoj světlometů pro osobní automobily v posledních letech kráčí mílovými kroky a vedle samotného zdroje světla v podobě světelných diod a laseru se samozřejmě pracuje i na ovládání intenzity a směru světelného paprsku.
Opel se rozhodl jít cestou sledování lidského pohledu a naznačuje, jakým směrem jde jeho vývoj v oblasti světlometů pro osobní automobily. Dnešní adaptivní světlomety totiž hodlá nahradit řešením, které bude svítit přesně tam, kam se bude dívat člověk sedící za volantem.
Systém využívá jednu kameru ve spolupráci s periferními infračervenými senzory a centrálními fotodiodami pro sledování pohybu očí řidiče. Data jsou sbírána 50-krát za sekundu a vyhodnocována pro ideální směr natočení světlometů.
Jeden z nejzásadnějších problémů, s nimiž se musí vývojový tým, který na tomto řešení pracuje již dva roky, potýkat je přirozená a nevědomá tendence lidského oka skákat z jednoho ohniska do druhého.
Pokud by systém jen slepě následoval lidské oči, pak by sebou světelný paprsek chaoticky a velmi nepříjemně škubal. Pro zamezení tohoto jevu byl vyvinut algoritmus pro dosažení jistého zpoždění, který zajišťuje, že pohyb světelného paprsku je plynulý a jemný.
Vývoj světlometů sledujících řidičův pohled stále běží a než dozraje k uvedení do sériové produkce hodlá Opel nabídnout svůj nový systém LED světlometů, který při setkání s protijedoucím vozem plynule upravuje své zdroje světla, aby nebyl oslněn řidič v protisměru a zároveň zůstal správně nasvícen prostor před vozem.
Opel uvádí, že tento systém, který změní noc v den pro řidiče bez oslnění ostatních účastníků silničního provozu, má být představen a nabídnut v sériových vozech s bleskem ve znaku do 18 měsíců.
zdroj: auto.cz