Válka automatů pokračuje. Toyota představuje desetistupňovou převodovku
Toyota následuje General Motors a Ford a rovněž představuje automat s deseti stupni. Důvodem jeho příchodu je snaha o nižší spotřebu paliva.
S příchodem čtvrté generace Priusu automobilka Toyota uvedla na trh novou modulární platformu TNGA (Toyota New Global Architecture), která se do roku 2020 má stát základem poloviny všech jejích prodávaných modelů. Součástí architektury má být i zcela nová technika, kterou výrobce nyní představuje. Do prodeje vstoupí už v roce 2017.
Důležitou inovací je příchod dvou nově vyvinutých automatických převodovek, první nabízí osm stupňů (Direct Shift-8AT), druhá dokonce deset (Direct Shift-10AT), čímž Toyota vyrovnává automat společně vyvinutý Fordem a General Motors. Při vývoji automatů japonský výrobce myslel hlavně na snížení spotřeby paliva, z toho důvodu konstruktéři navrhli ozubení tak, aby vnitřní tření bylo výrazně nižší než dnes. Ve srovnání s ostatními automaty jsou navíc převodovky Toyoty kompaktnější a lehčí. Automobilka slibuje též pohotové a plynulé reakce.
Zatímco osmikvalt je uzpůsoben autům s pohonem přední nápravy, desetistupňový automat je podle Toyoty vhodný především pro prémiové vozy s pohonem zadních kol, což naznačuje jeho nasazení hlavně v modelech Lexus. Díky hladkému a rychlému řazení má převodovka přispívat k celkovému komfortu jím vybaveného auta.
Vedle automatů Toyota prezentuje též nový benzinový čtyřválec o objemu 2487 cm3, který dosahuje až výkonu 151 kW v 6600 otáčkách a točivého momentu 250 N.m v 4800 otáčkách. Řadový čtyřválec s přímým vstřikováním pochází z nové rodiny motorů nazvané Jednotky dynamické síly, u nichž se automobilka orientovala především na snížení tepelných ztrát. Výsledkem je perfektní tepelná účinnost činící 40 % v případě konvenčních aut a 41 % v případě využití motoru v kombinaci s elektromotorem.
Nižších emisí automobilka dosáhla použitím nového katalyzátoru, přepracováním výfukového potrubí nebo hlavou válců s integrovaným chlazením chladiče systému recirkulace výfukových plynů. Spotřebu zase snižuje olej s nízkou viskozitou, účinnější sací kanál nebo účinnější systém vstřikování D-4S.
Prezentovanému dvouapůllitru byl uzpůsoben nový hybridní systém Multistage THS II určený pro vozy s pohonem zadních kol. Systém využívá řešení známá z nejnovějšího Priusu, výsledkem čehož je vyšší výkon i nižší spotřeba paliva. Automobilka slibuje lepší akceleraci a vyšší účinnost za vysokých rychlostí. Toyota počítá s nasazením této techniky i v plug-in hybridech, které díky využití nových lithium-iontových baterií ujedou v elektrickém režimu asi 60 kilometrů.
Platforma TNGA je pro Toyotu klíčová, automobilce má umožnit vyvíjet auta rychleji a stavět je kvalitněji. Dvou a půl litrový agregát je součástí devíti nových motorů (v celkem 17 verzích), které chce Toyota uvést na trh v následujících pěti letech. Automaty jsou pak součástí portfolia čtyř nových převodovek v celkem 10 variantách, mezi kterými nebude chybět ani nové CVT. Toyota počítá i s 10 provedeními šesti hybridních systémů. Do roku 2021 má novou techniku využít 60 % prodaných Toyot a Lexusů v Evropě, Číně, Japonsku a USA.
Další články
Opravy dieselových vstřikovačů common rail: Stojí klidně víc než celé auto
Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty
Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč
Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!