Kola z lehké slitiny: Jak poznat neoriginální repliku? A proč je tak nezbezpečná?
Trh s litými koly je přepestrý. Někdy lze sehnat pěkné disky za až podezřele nízkou cenu. Přitom jim nic na první pohled není. Přesto mohou mít chybu.
Někteří koukají jen na design a samozřejmě na cenu. Přitom kola jsou spolu s pneumatikami tím, co vás drží na silnici. Skoro každý motorista řeší správné „obutí“ či vůle v podvozku, ale na kola se obecně trochu zapomíná. Je to právě velmi příznivá cena, která láká kupující levných disků. Takzvané repliky jsou přitom mnohdy od originálního vzoru k nerozeznání. Jen stojí třetinu jejich ceny.
Důležitá je homologace
Pokud už se rozhodnete koupit aftermarketová kola, případně neoriginální disky třeba z druhé ruky, zajímejte se o to, zda jsou vůbec homologovaná. To je velice důležité. Jen tak je zaručeno, že prošla všemi nezbytnými testy. Jak homologaci poznáte? Na ráfku hledejte vyražený symbol KBA případně písmeno E v kroužku, oboje doplněné o číslo schválení. Takto označená kola prošla schvalovacím procesem zpravidla německé organizace TÜV, zahrnujícím různé zkoušky.
Co se při testu ověřuje? Předně je to pevnost disku, což se zjišťuje zkouškou na ohyb, odvalování a také kolo projde simulovaným testem na náraz. V rámci homologačního procesu se zjišťuje, zda je předmětný disk vhodný na vybraná vozidla.
Součástí koupě nových kol by tak měl být i typový list. V něm je uveden protokol z homologační zkoušky a dále vozidlo, pro které jsou určeny.
Máte správný rozměr ?
Koupě nehomologovaných litých kol může mít různé důsledky. Tím nejhorším je samozřejmě riziko destrukce disku, což může vyústit až v nehodu vozidla. I pokud k tomu nedojde, jistě budete mít problémy na STK či při policejní kontrole.
Při koupi kol (a to i těch s homologací) dbejte také na to, aby vyhlédnuté disky měly správný takzvaný zális (ET). To je vzdálenost roviny středu kola (náboje) vůči rovině okraje kola. Lidově řečeno kola s velkým zálisem mají nezvykle „vylezlé“ středy a tedy velkou vzdálenost mezi zmíněnými rovinami. Možná to vypadá efektně, ovšem je-li zális kola příliš velký, ovlivňuje to ovládání vozidla. Řízení jde obyčejně více ztuha a hlavně jsou ve zvýšené míře namáhány prvky zavěšení kol. Odpovídat specifikaci výrobce vozidla ohledně kol by měl také tvar ráfku a samozřejmě jeho šíře a průměr disku.
Mnozí tak mají na svých autech větší kola, než jaká předepisuje výrobce. Co je na konkrétním modelu dovoleno a jaké disky smíte mít, najdete ve Velkém technickém průkaze. Každý model auta má zpravidla dovoleno použít několik rozměrů disků.
Pro bezpečnou jízdu je třeba zvolit i správné šrouby kol. Pozor na to, že zatímco plechové disky mají obvykle šrouby s kužely, takzvanými konusy, kola z lehkých slitin mívají naopak dosedací plochu šroubů rovnou.
Další články
Válka automatů pokračuje. Toyota představuje desetistupňovou převodovku
Opravy dieselových vstřikovačů common rail: Stojí klidně víc než celé auto
Revoluce v motorech? Spotřebu paliva má snížit dvoutakt s protilehlými písty
Opíráte si při jízdě nohu o spojkový pedál? Co všechno tím ničíte a proč
Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!