Mazda odhaluje techniku budoucnosti, nabídne vznětový motor na benzín
Nový unikátní motor s označením Skyactiv-X dorazí na trh v roce 2019
Vedle něho Mazda počítá i s modely na elektřinu.
Mazda delší čas patří mezi propagátory neotřelých technických řešení, ať už mluvíme o Wankelově motoru nebo aktuálně používané technice se souhrnným názvem Skyactiv. Tento trend bude chtít výrobce uchovat i do budoucna, počítá totiž s unikátním motorem Skyactiv-X, který se dá jednoduše nazvat jako vznětový agregát na benzin.
O tom, že Mazda na této unikátní technice pracuje, se hovoří už delší dobu. Chystaný motor využije techniku označovanou jako HCCI (Homogeneus Charge Compression Ignition). To znamená, že takový, benzinem poháněný, agregát nabízí podobný princip spalování jako vznětové motory. K zapálení směsi totiž místo přeskokového napětí na svíčce využívá stlačení, tedy řízené detonační spalování, které je jinak u zážehových motorů nežádoucí. Svíčky ale motoru zůstanou, protože směs bude možné zapálit i pomocí nich. Agregát zvládne přepínat mezi oběma druhy zapalování směsi podle toho, co bude v danou chvíli optimálnější řešení.
Mazda nyní oznámila, že motor Skyactiv-X uvede na trh v roce 2019, kdy se má stát prvním agregátem tohoto typu v sériové výrobě. Podle dřívějších zpráv se jednotka Skyactiv-X jako první ukáže v nové generaci Mazdy 3, poté by měla zamířit také do dalších modelů značky.
Hlavním přínosem kombinace techniky ze zážehových a vznětových motorů je podle Mazdy v účinnosti. Výrobce tvrdí, že Skyactiv-X nabídne o 20 až 30 % nižší spotřebu než dnešní zážehové motory Skyactiv-G. Ve výsledku má být nový agregát podobně úsporný jako dnešní turbodiesely Mazdy. Tomu pomůže i vysoká účinnost v široké škále otáček, díky němuž si konstruktéři budou moci více hrát s převodovými poměry pro zlepšení jízdních schopností či spotřebě paliva. Benefitem pak podle všeho bude i vyšší výkon, až o 30 % proti dnešním jednotkám značky, tomu ale podle všeho napomůže i zástavba kompresoru.
Jen o výhodách ale nové řešení motoru není. Konstruktéři Mazdy musí pečlivě sladit jednotlivé aspekty spalování. Od teploty, přes otáčky motoru a jeho zatížení až po velmi přesné množství vstřikovaného paliva. Obtížné bude zejména určit okamžik, kdy by se měla směs kompresním teplem zažehnout.
Motor Skyactiv-X je součástí budoucích plánů Mazdy. V rámci strategického plánu nazvaného Udržitelné Zoom-zoom 2030 se automobilka chce zaměřit na snížení ekologické zátěže výroby svých aut a jejich provozu, při zachování tradičních hodnot těchto automobilů, tedy především zábavy za volantem. Výrobce přitom zdůrazňuje, že úspory budou znát v reálném prostředí, nepůjde tedy jen o nižší normovanou spotřebu
Vedle postupného vylepšování spalovacího motoru, který dle Mazdy bude v následujících letech stále pohánět naprostou většinu aut na světě, automobilka počítá i s elektromobily, které začne uvádět na trh v roce 2019. Přijdou rovněž hybridní modely.
Ani Mazda se pak nevyhne autonomním vozidlům. Balíček jízdních asistentů i-Activsense je dnes už standardem v Japonsku, přičemž postupně se má stát základní výbavou i na dalších trzích. Vyvíjené systémy pro autonomní jízdu pak chce Mazda v roce 2020 začít intenzivně testovat s tím, že do roku 2025 se mají stát součástí sériové výbavy všech jejích vozů. To ale není všechno, značka stále myslí i na lidské řízení, a proto se chce zaměřit i na jízdní pozici řidiče, kontinuálně chce vylepšovat posaz za volantem nebo výhled.
Další články
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?
Vstřikování dieselů včera a dnes: Proč máme common-rail a čerpadlo-tryska je mrtvé?
Zapalovací svíčky: Co všechno musí vydržet? A čím se liší teplá a studená svíčka?
Omezovač rychlosti vám může ušetřit peníze za pokuty. Víte, jak funguje?
Víte, jak funguje tempomat? Jeho princip je vlastně docela jednoduchý