Rozhovor s Jozefem Kabaněm: Dejte mi tři čtyři roky, aby se moje práce u BMW projevila
Dlouholetý šéfdesignér Škody od loňska působí u BMW. Na ženevském autosalonu jsme si s ním popovídali, jak se mu v nové pozici daří.
Téměř devět let jste byl šéfem designu Škody. To je dlouhá doba. Už jste se v Mnichově zabydlel?
Zatím na tom pracuji, přece jen je to velká změna.
Kdy uvidíme první BMW s vaším rukopisem?
V případě designérů mají přestupy zažitý scénář. Trvá tak tři čtyři roky, než se začne vliv nového přístupu a šéfdesignéra projevovat v plné šíři. Samozřejmě už dřív budu do některých prací promlouvat, ale budou to zpočátku jen drobnosti.
Jak vás známe, jste muž činu. Takže bychom čekali, že sotva jste vstoupil na nové pracoviště, vzal jste tužku a začal už hotové projekty předělávat.
Zatím jsem to nestihl, ale je vidět, že mě docela znáte. Přišel jsem do nové kultury, do velmi úspěšné značky, a na první kroky je skutečně ještě čas. Musím poznat kolegy a oni musejí poznat mě. Dosud jsem se přesouval čtyřikrát, ale pokaždé v jednom koncernu a neustále narážel na známé tváře. Přechod do úplně jiné firmy je zcela odlišný příběh. Podstata práce je stejná, ale řada interních postupů a procesů se dost liší. Už jen skutečnost, že dřív jsem jezdil prezentovat naši práci jednou za čas z Mladé Boleslavi do Wolfsburku, ale teď mám šéfa v domě. Obě tyto konstelace mají svá pro i proti.
Máte už představu, kam chcete design BMW směřovat, nebo teprve hledáte inspiraci?
Když činíte tak zásadní rozhodnutí, jestli změnit koncern či značku, už tehdy je dobré mít na věc nějaký názor. Takže ano, určitou vizi mám od začátku a postupně ji dál formuji, jak poznávám lidi a prostředí kolem sebe. Zatím však neumím odhadnout, jestli se bude vzhled BMW měnit pozvolna, nebo přistoupíme k razantnějšímu kroku.
Už několikrát jste dokázal, že šokovat umíte. Takže předpokládáme, že cesta razantního řezu je vám bližší.
Pokud člověk chce vytvářet věci, které jsou nestandardní a lidi překvapí, musí být schopný překvapovat i sám sebe a žít takový život. Zatím nemohu nic prozrazovat, ale myslím, že se máte na co těšit. I já se těším.
Ve Škodě jste navrhoval nejen auta, ale promlouval i do designu loga, budov a všeho, co se značkou souviselo. Máte nadále tyto ambice?
Mám rád umění a design všeobecně, takže tyto skutečnosti postupně vyplynuly. Nebylo to nic plánovaného. Nicméně je pravda, že dnes jsem měl třeba jednání o oblečení pro zaměstnance. Takže řekněme, že chci, aby se – pokud to bude možné – estetika BMW nedělila na auta a zbytek. Když dostanu prostor být pro značku prospěšný komplexně, rád se toho chopím. Nějaké signály už jsem vyslal a odezva se začíná pomalu vracet. V první řadě se ovšem soustředím na design aut. To, co jsem dostal v první řadě na starosti, má samo o sobě dost široký záběr.
Jak velký tým lidí jste vedl ve Škodě a jaký u BMW?
Jde zhruba o dvojnásobnou skupinu, takže přes dvě stě lidí. Špičkový tým, který se pokusím nadechnout pro své myšlenky. V tuto chvíli žádné personální změny neplánuji, ale samozřejmě čas ukáže.
Jaký jste si vybral služebák?
Mám BMW 540i sedan v paketu M. Je to fantastické auto. Šel bych do M5, ale to ještě nebylo tou dobou k dispozici. Hned první týden jsem o obrubník odtrhl přední nárazník, protože jsem byl dlouho zvyklý na vyšší kodiaq. Jak říkám, teprve si v Mnichově zvykám.
zdroj: auto.cz
Další články
Regenerace filtrů pevných částic: Jak jezdit, abychom neničili drahý filtr?
Nesmysl jménem stop-start: Věděli jste, že ničí autobaterie?
Přehřívání motoru: Můžete uvařit i nové motory?
Chlazení moderních motorů: Zapomíná se na něj, přesto může způsobit fatální závady
Mazda odhaluje techniku budoucnosti, nabídne vznětový motor na benzín