Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %
Přechod na elektromobily je prý už v blízké budoucnosti nevyhnutelný. Mnozí si to však nemyslí. Kupříkladu německý start-up Micro Wave Ignition.
Spalovací motor na benzin, případně naftu stále neřekl své poslední slovo, výrobci automobilů je stále vyvíjejí. Testují se alternativní biopaliva z obnovitelných zdrojů (třeba e-gas koncernu VW, potažmo Audi) a Mazda představila novou generaci čtyřválcových agregátů Skyactiv-X. Otázkou je, jak se zachovají hlavně evropští zákonodárci, ale tuto věc nelze příliš ovlivnit. Emisní limity se každopádně stále zpřísňují a už jsou prakticky na hranici konstrukčních možností.
Německý start-up MWI (Micro Wave Inginition), který založili bratři Armin a Volker Gallatzové v městečku Empfingen v Černém lese, je rovněž přesvědčen o tom, že se klasika udrží. Své jméno odvodil z techniky, kterou prosazuje. Místo vznícení směsi paliva a vzduchu pomocí tradičních zapalovacích svíček chce použít pro její výbuch pulsní mikrovlny. Tradiční pohonná hmota se pak spaluje při nižších teplotách. To by mělo vést k menší spotřebě, údajně až o 30 %. A také se naopak zvýší životnost motoru.
Jenže fyzika tvrdí opak, konzumace pohonné látky v nižších teplotách naopak stoupá a výkon klesá. Je třeba mít se tedy na pozoru a být k této myšlence skeptický, ale nápad podporuje i jistý Wendelin Wiedeking. Jistě, muž, který vedl v letech 1993-2009 Porsche. Po problémech z úvodu 90. let minulého věku, kdy jsme se se slavným výrobcem sportovních a závodních vozů loučili, jej přivedl k zisku, mimo jiné i tím, že se pod jeho vládou vrhlo do kategorie SUV. Určitý kredit z této doby mu zůstal. Wiedeking má logicky v MWI podíl, spolu s dalšími privátními investory vlastní 20 % akcií.
Start-up tvrdí, že může emise zredukovat dokonce o 80 %, bohužel nesdělil které. Oxid uhličitý? Oxidy dusíku? Samozřejmě taková věc vdechne spalovacímu motoru nový život a případně zpomalí i vesměs byrokratické tlaky směrem k postupné „elektrifikaci“. Ty rozhodně nejsou po chuti všem už kvůli stále velmi drahým elektromobilům, jejich nedostatečném dojezdu, značné závislosti na aktuálních přírodních podmínkách podmínkách, chybějící infrastruktuře a v neposlední řadě dotacím. Jejich provoz také není úplně bezemisní.
Wiedeking prohlásil v tiskové zprávě: „Jsem přesvědčen, že MWI je razantní inovací s obrovským tržním potenciálem.“ Není třeba nijak razantně měnit architekturu motorů, lze využít té stávající, díky integraci systému automobilky nemusejí utrácet další obří peníze za vývoj zcela nových konstrukcí. A tudíž mohou generovat zisky...
Společnost MWI pověřila Macquarie Capital, aby hledala kupce a mezinárodní partnery, kteří pomohou podpořit nový systém. Údajně se vedou už i rozhovory s velkými jihokorejskými a čínskými automobilkami, avšak Empfingen tuto záležitost oficiálně odmítl komentovat. Existuje alespoň funkční prototyp? Spíše jde zatím pouze o ideu a shánějí se peníze.
Foto: Porsche
Zdroj: auto.cz
Další články
Dvouhmotový setrvačník: Snižuje nejen hlučnost, ale i spotřebu! Jak ho ale nezničit?
Všechno, co potřebujete vědět o částic.filtrech pro zážeh. motory. Čím se liší od filtrů pro diesely
Co všechno se musí na vznětových motorech změnit kvůli přísným normám?
VW/Audi 1.8 20V Turbo: Proč už podobně úžasný motor nemůže v dnešní době vzniknout
Ocelové písty motoru: Začínají vytlačovat hliníkové. V čem jsou lepší?