Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?
Výměna filtru pevných částic (DPF) je úkon, který majitele benzinového auta nepotká. Naopak uživatelé turbodieselů se jí nevyhnou – v závislosti na ročním nájezdu může přijít čas výměny už po několika letech vlastnictví nového auta.
Životnost filtru se liší dle konkrétního modelu auta a také způsobu použití. Vyjádřeno v kilometrech, jedná se o šestimístné číslo. I při dodržená ideálních provozních podmínek životnost málokdy přesáhne 300 tisíc km.
Přitom dnes filtr pevných částic najdeme v každém novém autě, a tak se tento problém týká všech, kdo jezdí na naftu. Normu Euro 5 (platná od roku 2010) se totiž automobilkám nedaří bez použití filtru splnit, naposledy měly to štěstí motory homologované podle normy Euro 4. Ovšem i tady je potřeba dávat pozor – na západ od našich hranic se zpravidla prodávala auta, která i tak filtr měla. Navíc některé silnější motory bez filtru neplnily už Euro 4.
Jak ukazuje následující tabulka, výměna filtru nemusí být vždy finanční tragédií. Například u Citroënu C5 první generace (jedno z prvních aut na trhu s filtrem pevných částic) cena nového originálního filtru nijak zásadně nepřesahuje ceny jiných spotřebních dílů. Konkrétně si Citroën účtuje 10.667,- Kč včetně DPH.
Mimochodem, ceny se v průběhu času vyvíjí. Třeba u šestiválcového éčkového Mercedesu filtr od loňského podzimu zlevnil o 44 %! Z necelých 49 tisíc na 27.658,- Kč.
Nejobvyklejší jsou právě ceny okolo 30 tisíc. Najdou se však i bolestné výjimky – například majitel Hondy CR-V po ujetí čtvrt milionu kilometrů pěkně zapláče, obzvlášť má-li už novější motor 2,2 i-DTEC. Pro něj stojí filtr pevných částic 170 tisíc korun. Fakt, že se jedná o společný díl s katalyzátorem, v takové chvíli asi neutěší.
Druhovýroba zatím nepomáhá. Dostupné jsou v drtivé většině jen filtry pro modely koncernu PSA, u kterých cena značkového filtru není zásadní problém, a některé pro Fiaty a Opely (motor 1,9 JTD/1,9 CDTI).
Filtry pevných částic - výrobcem doporučené ceny nových dílů:
Model rok výroby cena filtru s DPH [Kč]
BMW 320d/130 kW (E90) 2008 33.560,-
Citroën C5 2,2 HDi/96 kW 2002 10.667,-
Ford Focus 1,6 TDCi/80 kW 2008 18.980,-
Honda CR-V 2,2 i-CTDi/103 kW 2008 109.921,-
Honda CR-V 2,2 i-DTEC/110 kW 2010 170.468,-
Mercedes-Benz E 320 CDI/170 kW (W211) 2008 27.658,-
Škoda Octavia RS 2,0 TDI PD/125 kW 2007 38.448,-
Toyota Avensis 2,2 D-CAT/130 kW 2008 38.964,-
VW Passat 2,0 TDI PD/103 kW 2007 40.626,-
Další články
Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů
Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce
Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic