Motor 1,4 TSI má problém: vytahaný rozvodový řetěz
Náchylnost k poruše rozvodového řetězu, který spojuje klikový hřídel s hřídeli vačkovými, je potenciálně velmi nebezpečná. Poškození motoru, které po přeskočení rozvodového řetězu nastane, totiž může mít pro motor fatální následky.
A právě rozvodový řetěz je dle týdeníku Auto Bild slabým místem koncernového agregátu 1,4 TSI. Magazín má ve svých statistikách značné množství poruch rozvodového řetězu, které postihují zejména modely Touran, Golf a Tiguan. Vytahaný řetěz pak v menší míře trápí i majitele 1,2 TSI 77 kW a to zejména u Škody Yeti. Do redakce magazínu přišla po zveřejnění článku v čísle 10/2012 už více než stovka reakcí od majitelů, které problémy s řetězem u koncernových vozů s agregáty 1,2 TSI a 1,4 TSI potkaly. A přicházejí další.
Navzdory tomu, že toto zařízení by mělo mít v podstatě neomezenou životnost (resp. životnost stejnou jako vůz samotný), v určitých případech dojde k nesprávné funkci rozvodového řetězu, jeho napínáku a časovače vačkových hřídelí. Podrobnější analýza statistik například ukázala, že u Touranu 1,4 TSI 103 kW (kód motoru BMY) došlo k většině závad při stavu tachometru 40 až 70 tisíc km. O případu informoval i český bratranec AutoBildu, čtrnáctideník AutoTip.
Závada se majiteli hlásí rachotem motoru po studeném startu. Po několika sekundách pak dojde k navýšení tlaku oleje a dopnutí řetězu, takže rušivý zvuk zmizí a vše je v normálu. A právě v kritické fázi, kdy není řetěz dopnut, může dojít k přeskočení.
U následných oprav závad či výměn chrastícího řetězu poskytuje automobilka kulanci, tedy pozáruční, čistě dobrovolný příspěvek na řešení závad způsobených chybou výrobce. Plnou kulanci však dostanou pouze majitelé nejvýše tříletých vozidel s nájezdem do 100 tisíc kilometrů. Šanci na alespoň částečnou kulanci mají i vozy starší, tam se jednotlivé případy posuzují individuálně. Podmínkou však je bezchybné plnění servisního plánu. Stáří vozu pak nesmí přesáhnout 6 let a nájezd nesmí být větší než 200 tisíc kilometrů.
Sama automobilka k předčasnému vytáhání řetězu Auto Bildu neposkytla žádné technické informace, takže nezbývá než spekulovat. Problémy mohou být způsobeny použitím méně kvalitních materiálů u dodavatele součástek, ale také třeba parazitními momenty a kmity. To by ostatně vysvětlovalo i fakt, že se dané závady vyskytují u některých modelů častěji, byť agregát je stejný.
Další články
Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?
Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů
Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce
Dieselová Pro a Proti, část II: Jak neucpat filtr pevných částic