Dieselová Pro a Proti V: Šest dobrých rad pilotům turbodieselů
11.4.2012
Dnes má turbo každý nový vznětový motor a velká část zážehových. Umíme s nimi ale jezdit tak, abychom zbytečně nesnižovali životnost turbodmychadla?
1. Po rychlé jízdě dochlazujte na volnoběh.
Když v rozpálených ložiskách přestane proudit olej, speče se na karbon a po dalším startu poslouží jako brusná pasta. Zkušení řidiči jedou před zastavením volným tempem a nemusí pak „vrčet“ před garáží.
2. Nezvyšujete otáčky před vypnutím motoru.
Naopak nechte turbodmychadlo několik vteřin dotočit i v případě, že jste nejeli rychle. Po vypnutí motoru totiž dobíhá nasucho.
3. Měňte olej po 15 000 km.
Jedině čerstvý olej dobře rozpouští karbon. A nejvíc se ho tvoří v potrubí od turbodmychadla, kde může i zcela ochromit mazání. Ložiska turbodmychadel jsou navíc na kvalitu maziva velice citlivá.
4. Jednou za čas nechte zkontrolovat, zda motor skutečně maže.
To znamená sundat vanu, vyčistit ji i sací koš od nánosů karbonu. A kde to jde, nechat změřit i skutečný tlak mazání, jelikož u některých nových motorů selhávají pohony olejových čerpadel. Mazání včetně stavu přívodního potrubí nechte bezpodmínečně zkontrolovat při každé výměně turbodmychadla.
5. Jednou týdně vytočte zahřátý motor.
Vytočením motoru pod zátěží do otáček nejvyššího výkonu donutíte regulační lopatky k pohybu mezi krajními polohami a snížíte riziko jejich zatuhnutí.
6. Vzduchový filtr měňte také každých 15 000 km.
Ostré nečistoty jej časem propíchnou a konfrontovány s obrovskou rychlostí rotoru mohou způsobit úbytek materiálu a následnou nevyváženost. Některé filtry se navíc časem deformují a nečistoty propouštějí bokem.
Zdroj: Martin Vaculík Svět Motorů
Další články
Motor 1,4 TSI má problém: vytahaný rozvodový řetěz
BMW M Performance: Diesel se třemi turby už známe, ale jak vypadá?
Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?
Bosch hlásí už 75 miliónů vyrobených Common-Railů
Dieselová Pro a Proti III: Emise pohřbily dobré motory, říká úpravce