Dieselová Pro a Proti VI: Typické poruchy turbodmychadel
Dříve bývalo přeplňování výhradou hrstky výjimečných motorů, dnes se bez něj neobejde žádný diesel. Stejně razantně ale stoupl počet problémů.
Dodnes se u hospodských stolů vypráví, že „turbo jede, ale žere“. Už nějakou dobu ale platí opak – přeplňování pomáhá spíš šetřit. Zářným příkladem je dvacetiletá kariéra legendárních TDI. A také downsizing, omezující zdvihový objem motoru.
Počet turbodmychadel díky tomu roste geometrickou řadou a s ním i množství problémů. Turbokompresor by měl sice vydržet stejně dlouho jako celá pohonná jednotka, ale to se mnohdy nestane. Naštěstí pak majitel může koupit nový, z čehož si mnou ruce především dodavatelé druhovýrobových náhradních dílů.
Jejich nabídka rozhodně stojí za pozornost. Nejprodávanější turbodmychadlo pro motor 1.9 TDI v octavii, Golfu V, Audi A3 atd. stojí například u Auto Kelly 12 708 Kč, zatímco ve značkovém servisu zaplatíte za samotný díl 18 066 korun, tedy o 5358 Kč více.
Ještě více můžete ušetřit, pokud s vadným turbem zajedete k odborníkům. Zhruba v polovině případů se totiž nejedná o problém samotného dmychadla, ale nějaké vedlejší součástky nebo motoru. Taková situace může nastat, pokud se vám například ucpe odvětrání klikové skříně u vidlicového šestiválce 2.5 TDI. Pak se nedostane olej zpět z ložiska turbodmychadla, a je odtud vytlačován do turbíny nebo kompresoru. Nezkušený mechanik vyřkne ortel: Netěsné turbodmychadlo, nutná výměna. Přitom je to nesmysl, protože uvnitř není žádné těsnění. Jen olej nemůže přirozeně proudit kvůli přetlaku v klikové skříni. Jestliže se olej hromadí dlouho a eventuálně se přidá i ucpaný vzduchový filtr (při nasávání vzduchu vznikne velký podtlak), dokáže nahromaděný olej i vzplanout.
Pochopitelně někdy odejde také turbodmychadlo, což odborník pozná velmi rychle. Například chiptuning může vést k jeho přetáčení až na 300 tisíc otáček, při nichž už se můžou lopatky kompresoru roztáhnout a vybrušovat plášť. Samotnou hřídel zase umí přehřát nedostatek oleje. Jde o chronický problém motoru 1.8 T (Škoda, Audi, VW). Ten má přívod oleje k turbodmychadlu příliš blízko výfuku, takže se přímo v trubce přepaluje a vzniklé karbonové úsady ji postupně ucpávají. Stejný problém se týká dieselu 1.6 HDI, známého z peugeotů, citroënů, fordů, volv a některých užitkových fiatů.
Někdy také nové turbodmychadlo ihned zase selže. To už bývá chybou mechanika, který jej při montáži zapomene naplnit olejem a pak dá při prvním startu plný plyn, případně neuvolní ucpaný přívod maziva, který zničil staré turbo.
I malé chyby tedy mohou způsobit velké škody. Opravny aut by se měly připravit na invazi přeplňovaných aut a školit se. Pak už budou jejich zákazníci říkat jen: Turbo jede...
Špatné časy pro lajdáky – turbo snese hodně, ale nikoliv nedostatek oleje či zanesený vzduchový filtr. Jinde se škoda blíží několik let, turbo ale nástup problémů zrychlí na pouhý okamžik. To by si měli pamatovat především ti, kterým pravidelná péče o auto nevoní. Zejména v menších kubaturách totiž budou motory bez přeplňování brzy v menšině.
TYPICKÉ ZÁVADY TURBODMYCHADEL
Turbo mohou zničit především tři faktory: starý olej, nedostatek oleje a vniknutí cizího tělesa. Tím je míněno cokoliv mezi vzduchovým filtrem a turbínou, co tam nemá co dělat. Klasická je matička zapomenutá pod vzduchovým filtrem a při dosažení potřebného tlaku nasátá do turbodmychadla. Jakmile se dotkne roztočeného kompresoru, nezůstane kámen na kameni. Pomalejší smrt turbu připraví jemný písek nasávaný přes sportovní filtr s většími otvory, případně sportovním sáním zcela bez něho. Jemné lopatky se postupně obrušují a v extrémním případě zmizí úplně. A co s motorem dělá směs písku s kovovými pilinami, není třeba příliš rozvádět.
JAK PŘEDCHÁZET PORUCHÁM
Turbodmychadla nevyžadují žádnou speciální péči, jen trochu údržby. Samozřejmostí jsou pravidelné výměny oleje nejpozději v předepsaných intervalech (v mnoha případech ale raději dříve) a dodržování jeho specifikací – uškodit může nejen olej příliš hustý, ale i málo teplotně odolný. Občas zkontrolujte rovněž vzduchový filtr. Je-li ucpaný, vytváří podtlak před turbodmychadlem a vysává z něj olej. Po nastartování i teplého motoru věnujte turbu několik sekund na pořádné promazání, než mu dáte „zakouřit“. A samozřejmě po „plnotučném“ svezení nechte motor několik desítek vteřin běžet – turbokompresor se za tu dobu ochladí o několik set stupňů Celsia. Máte-li ve voze startstop systém, v této situaci jej před zastavením vypněte.
Další články
Dieselová Pro a Proti V: Šest dobrých rad pilotům turbodieselů
Motor 1,4 TSI má problém: vytahaný rozvodový řetěz
BMW M Performance: Diesel se třemi turby už známe, ale jak vypadá?
Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?