Navigovat do servisuKarviná - Staré Město, Bohumínská 373/7Telefon+420 596 322 020 E-mailcruservis@cruservis.cz Otevírací dobaPo - Pá: 7.45 - 16.45 So: po dohodě

10 zaručených tipů, jak si zničit auto

26.10.2012

Průměrné stáří českého osobního vozu je skoro 14 let. Když na to ale přijde, můžete ho na šrotiště poslat mnohem dřív – stačí jen dělat věci, které mu nesvědčí.

Upozorňujeme na deset oblastí z údržby a provozu, které se na životnosti vozidla negativně podepisují opravdu výrazně.



1. Nedodržování servisních intervalů

Jedině odborníci poznají, zda autu něco je, případně že se k něčemu schyluje. Proto byste na předepsanou prohlídku měli zajet vždy v těch termínech, o nichž se dočtete v manuálu. Velmi důležitá je především pravidelná výměna rozvodového řemene.

2. Špatná výměna oleje

Olej má v motoru řadu funkcí: maže, chladí, těsní, unáší usazeniny a oděrky atd. Aby tohle všechno zvládl, musí ale být ve správné kondici, tedy s nespotřebovanými aditivy a schopností pojímat nečistoty. Proto automobilky přesně předepisují, jaká maziva musíte použít (viskozitní a výkonnostní třída) a kdy náplň vyměnit za čerstvou.

3. Mizerné zahřívání

Zatížit motor hned po rozjetí je další z hřebíků do rakve automobilu. Pohonné ústrojí se prohřívá nerovnoměrně, stejně tak chvíli trvá, než se olej dostane všude tam, kam má. Doporučuje se prvních 10 kilometrů jízdy nezvedat otáčky nad 2500/min.

4. Příliš mnoho krátkých jízd

První kilometry po startu jsou pro motor extrémní zátěží. Pod písty kondenzuje palivo a ředí olejovou náplň, povrchy se nadměrně odírají, materiály trpí velkými rozdíly teplot. Proto se snažte jízdy, při nichž se agregát ani nestačí prohřát, co nejvíce omezit.

5. Nedostatečné dochlazování

Pokud především přeplňovanému motoru při jízdě naložíte, neměli byste ho po zastavení ihned vypnout, ale nechat mu tak dvě minuty na volnoběžné vychladnutí. Jinak by na extrémně rozpálených hřídelích turba mohl karbonizovat olej a pak ucpat kanálky své cirkulace či působit abrazivně.

6. Vysoké otáčky škodí

Dlouhodobě točit motor až někam k červenému poli znamená ho taky pěkně trápit. Opotřebení částí je totiž vysoké, a to i když jste řádně zahřívali a máte v pořádku olej. Ideální otáčky pro benzin jsou okolo 3500/min, neplatí tedy, že maximální otáčky znamenají nejvíce síly.

7. Rez přichází z dutin

Špatné je také věčně spoléhat na protikorozní ochranu z továrny. Zhruba od 13 let věku už auto potřebuje vaši pomoc. Ovšem hloubkovou konzervaci dutin vosky nebo průmyslovými tuky mu můžete dopřát i dříve.

8. Skleníkový efekt

Jestliže je auto zavřené v málo větrané garáži, špatně schne a „nedýchá“. Karoserii to ani tak nevadí, ale spousta vnitřních dutin se nedokáže zcela zbavit vlhkosti. Na korozi (ale také třeba plíseň) tak máte zaděláno.

9. Špína viditelná i skrytá

Pravidelná očista auta by měla být samozřejmostí, neznamená to ale, že jen projedete myčkou. Kartáče se totiž nedostanou všude, takže mnohem lepší je ruční práce, maximálně podpořená wapkou (tu ale nepoužívejte v motorovém prostoru). Zaměřte se především na špatně přístupná místa, dutiny atd. A ošetřujte proti korozi…

10. Rány, rázy, skoky

Projet přes výmol, propadlý kanál nebo zpomalovací práh vysokou rychlostí je nejen málo pohodlné, ale také zabijácké pro pneumatiky, podvozek i řízení. Průšvih je, že škody se často hromadí neznatelně ve vnitřní struktuře například gum a pak se teprve bez varování projeví plnou silou.

zdroj: Jakub Kolár, Auto Tip Technika

Další články

Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid

Peugeot, Citroën a Mini mají problém: Přeskakující rozvodový řetěz

Klima v autě: 5 tipů pro správné používání

Deset a dost: Počet rychlostí v převodovkách je na limitu

Dieselová Pro a Proti VIII: Opravy vstřikovačů common railu