Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku
Mohl to být kdokoli - Mercedes, BMW nebo Audi. Nakonec se ale jako první automobilce na světě povedlo získat novou 9HP převodovku od firmy ZF Land Roveru.
Že německý výrobce ZF vyvíjí devítistupňový automat, už se ví delší dobu a tato zpráva vyvolala hned několik reakcí. Objevila se řada spekulací, které slovutné automobilce se povede jako první tuto techniku získat a je vcelku logické, že padala v první řadě známá jména německé velké trojky, ale ve hře byl také už od počátku Range Rover Evoque. Objevily se ale i názory že devět stupňů už je zbytečně moc nebo naopak málo, protože by mělo stále platit, že Hyundai a GM s Fordem pracují na „desetikvaltu“.
Tahle marketingová válka už má každopádně prvního vítěze – nejdelší prsty měli očividně Indové a tak se opravdu prvním osobním autem na světě, vybaveným devítistupňovým automatem, stane lifestylové SUV Range Rover Evoque. Land Rover vysvětluje, že použití převodovky ZF 9HP přinese snížení spotřeby a emisí, při akceleraci lepší odezvu na pohyby plynového pedálu a slibuje i hladší a plynulejší řazení a pochopitelně menší hlučnost díky nízkým otáčkám motoru na nejvyšší rychlostní stupně.
Současně vznikl prostor nastavení prvního rychlostního stupně pro použití v terénu nebo pro bezproblémový rozjezd s těžkým přívěsem. Nový 9AT by se také měl vyznačovat velmi rychlými změnami rychlostních stupňů a jeho výhodou bude možnost rychlejšího skokového podřazení namísto dnes obvyklého sekvenčního. Samozřejmostí je také nová generace softwaru, jenž by měl předcházet nechtěným změnám rychlostních stupňů v zatáčkách.
Ačkoli má ZF 9HP devět rychlostních stupňů, díky důmyslné konstrukci je pouze o 6 mm delší, než dnes už končící šestikvalt ZF a váží dokonce o 7,5 kg méně. Do britských SUV (a následně určitě i do dalších značek) poputuje z továrny Gray Court v Jižní Karolíně, kde se bude exkluzivně pro celý svět vyrábět.
zdroj: auto.cz
Další články
10 zaručených tipů, jak si zničit auto
Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid
Peugeot, Citroën a Mini mají problém: Přeskakující rozvodový řetěz