Rozvodové řetězy:Praskají i nadále
Zkušenosti motoristů ukazují jasně: Současné rozvodové řetězy jsou daleko větším rizikem než řemeny, i když by tomu mělo být naopak!
Výrobcům se bezhlavé šetření na materiálech vymklo z rukou, jen během loňského roku obsahovalo zhruba 40 % dopisů do naší redakce informace o selhání motoru kvůli rozvodovým řetězům! Pro srovnání, když bylo zdánlivě choulostivým rozvodovým řemenům nejhůře, stížnosti na ně tvořily nejvýš 28 % redakční pošty. Přitom by to mělo být naopak, řetězy mají sloužit po celou životnost auta.
Proč se stal rozvodový řetěz zdrojem problémů?
Mnoho dílů přichází do automobilky od subdodavatelů a ti jsou pod stále sílícím tlakem na snižování nákladů. Vývoj, volba materiálů i výroba – všude se musí šetřit halíře či centy. A ve výsledku je to bohužel často na úkor kvality. Bez viny nejsou ani konstruktéři, mnohdy podceňující potřebnou dimenzaci.
V kolika najetých kilometrech lze čekat první problémy s rozvodovým řetězem?
Dříve než se nadějete. U motorů VW TSI máme zdokumentované první problémy ještě před dosažením 20 000 km, nejčastěji se projevují mezi 40 a 60 tisíci kilometry. Předtím to bylo lepší – staré dvojité řetězy (například v „pianu“ (Mercedes-Benz W 123) vydržely navěky, i jednoduché daimlerovské pak minimálně 200 000 km.
Jak poznám zlobící řetěz?
Začíná to neobvyklým chrastěním či řinčením z motoru po studeném startu. Pak už jdou věci rychle – řetěz se začne natahovat, nebo dokonce přeskočí na ozubeném kole. V tu chvíli se zpravidla rozsvítí kontrolka motoru a je nejvyšší čas navštívit servis. Jinak totiž hrozí totální zničení agregátu.
Co dělají značky pro nápravu?
Opatření se liší podle toho, kde výrobci odhalili zdroj problémů. BMW 116i a čtyřválec Opel 2,2 l dostaly vylepšený napínák řetězu. Volkswagen u starších TSI zpřísnil dozor nad kvalitou komponentů a modifikoval řetěz, u nových TSI přechází na řemen. A není sám, přidává se i Ford a další, nové materiály totiž umožňují protáhnout životnost řemene na 200 tisíc i více kilometrů.
Co dokáže poškozený řetěz?
Čtyřdobý motor nejdříve nasaje směs paliva a vzduchu do spalovacího prostoru, kde ji píst (1.) stlačí, ta následně shoří a spaliny odproudí druhou stranou. Na tom, aby se všechno dělo ve správném čase, se podílí rozvodový řetěz (2.), vačkový (3.) a klikový (4.) hřídel. Pokud je vše, jak má být, otočí se klikový hřídel dvakrát během jediné otáčky toho vačkového. Ventil (5.) se otevírá a zavírá podle polohy pístu. Pokud se rozvodový řetěz přetrhne nebo přeskočí na ozubeném kole, ventil se otevře v nesprávný čas a v nejhorším případě se potká s pístem v horní úvrati. Pak se může zlomit ventil, zničit píst nebo ohnout ojnice (6.). Dvoulitrový turbodiesel BMW, zobrazený v řezu, má řetěz netypicky vzadu u spojky. To je sice pro jeho životnost výhodnější, ale neúměrně to komplikuje jeho výměnu.
zdroj: Autotip
Další články
Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku
10 zaručených tipů, jak si zničit auto
Budoucí motory Audi: Elektrické biturbo a tříválcový hybrid
Peugeot, Citroën a Mini mají problém: Přeskakující rozvodový řetěz