Bosch eClutch: Spojka-by-wire
Méně obratní majitelé vozů s manuální převodovkou by měli zbystřit: Bosch představil elektronický spojkový pedál.
Klasická spojka je u manuální převodovky s levým pedálem spojena hydraulickou vazbou, takže řidiče nic neuchrání před nechtěným zhasnutím motoru. Společnost Bosch přichází se zajímavým konceptem „poloautomatu“, tedy přesněji řečeno s plně elektronicky ovládanou spojkou.
Absence mechanické vazby se v 21. století nemusíme bát, ostatně nejen u ovládání moderních dopravních letadel, ale třeba i u pedálu akcelerátoru v autech je nepřítomnost mechanického spojení už řadu let běžná. A kromě několika málo přešlapů (nejznámější je ten automobilky Toyota) si není nač stěžovat.
Elektronická spojka v praxi nejen zabrání nechtěnému zhasnutí motoru při neopatrném rozjezdu (či při nevyřazení v průběhu zastavování), dovolí vám i pohodové popojíždění na jedničku v dopravních zácpách, protože na levý pedál můžete v klidu zapomenout. Výrobce navíc udává, že díky „optimálním rozjezdům“ a „plachtění“ ušetříte až 10 procent paliva. Po dotyku pedálu brzdy by auto mělo začít klasicky brzdit motorem.
A ještě další výhoda elektronické spojky: díky ní budete moci mít full-hybrid, tedy hybridní vůz schopný jízdy pouze na elektrický pohon, s manuálním řazením. V současné době je přechod z benzinového na čistě elektrický pohon možný jen u automatických převodovek.
Je elektronická spojka správným krokem? V případě vyřešení problému s příjemnou zpětnou vazbou pedálu zbývá ještě jeden problém: sportovní vozy. I u nich by však inženýři mohli přijít se zajímavým řešením, ušitým na míru. A manuál s launch-controlem zní zajímavě.
zdroj: auto.cz
Další články
Mercedes 9G-Tronic: Devítistupňová převodovka podrobně
Bosch testuje automaticky řízená auta v běžném provozu
Apple iOS7: Od roku 2014 kompatibilní se systémy v automobilech
Rozvodové řetězy:Praskají i nadále
Land Rover představí jako první na světě devítistupňovou převodovku