Značkové servisy často straší motoristy, že přijdou o záruku..
Značkové servisy často straší motoristy, že přijdou o záruku..
Prodejci nových aut a předražené značkové autoservisy často straší motoristy, že pokud pojedou s novým nebo zánovním vozem do levnější, neznačkové opravny, tak jim propadne záruka. Hrozí jim tím i u jednoduchých servisních úkonů, jako je sezónní přehození pneumatik nebo výměna oleje. Je to však v rozporu s unijním právem.
EU už před bezmála deseti lety stanovila, že motoristé mohou i s novými a zánovními vozy jezdit do neznačkových servisů, aniž by přišli o záruku. Jenže mnozí zákazníci o tomto nařízení stále nevědí nebo se nechají autorizovanými servisy zastrašit, že není platné. Uhradí jim pak za tutéž práci a díly více peněz než v servisu, který jen není danou automobilkou „posvěcený“, ale jinak má veškeré odborné zázemí.
Aleš V. z Prahy jel s toyotou kvůli opravě brzd do autorizovaného servisu. „Vyčíslili mi to na více než osm tisíc korun. V neznačkovém servisu si ale řekli o polovinu méně, přitom s použitím stejných dílů. Jenže v autorizovaném servisu mi oznámili, že když tam pojedu, propadne mi záruka,“ divil se pan Aleš.
„Autorizované servisy tlačí na lidi, že pojedou-li jinam, ztrácejí záruku. I mechanik v malé dílně ale musí dodržovat postupy dané výrobcem, tedy dělat totéž, co dělají autorizované servisy. Jen v menší opravně nesedí hezká slečna v recepci s mramorovou podlahou, což bývá jediný rozdíl,“ řekl Právu Vlastimil Ženíšek z autoservisu Finecco na Praze 5.
V Praze: 35 tisíc, v Příbrami: 10 tisíc
Ještě větší cenový šok zažil pan Jaroslav P. z Prahy. Jeho nissan byl zezadu lehce nabouraný. V autorizovaném servisu to viděli na 35 tisíc korun. V autoopravně v Příbrami si za totéž řekli necelých deset tisíc korun.
„V autorizovaném servisu mne strašili ztrátou záruky, jenže její lhůta mi už stejně skoro vypršela, tak jsem se jen otočil na podpatku,“ dodal pan Jaroslav.
Dech mu vzal nejen cenový rozdíl, ale i provedení opravy malým servisem. „Výsledek byl vynikající. Do kufru nezatéká, vše perfektně lícuje, nástřik laku byl také bez vady,“ dodal.
„Jezdí k nám motoristé vystrašení, že jim v autorizovaných servisech vyhrožují ztrátou záruky. Tzv. bloková výjimka stanovená EU, platná od roku 2004, ale určuje, že majitel vozidla není povinen využívat pro běžnou údržbu nebo garanční servis jen značkové servisy,“ zdůraznil Otakar Dvořák z autoservisní sítě Q-SERVICE.
Právo na reklamaci nepadá opravou v takzvaném neautorizovaném servisu
(Bloková výjimka EU).
V prvních letech platnosti výjimky ale musely neautorizované servisy montovat do aut v záruce pouze tzv. originální díly.
Od roku 2010 však už bloková výjimka EU umožňuje dávat do aut, na něž se ještě vztahuje záruka, i levnější díly, které sice nejsou opatřeny logem automobilky, ale pocházejí také od renomovaných producentů, z takzvané druhovýroby.
„Neznačkové servisy jsou rovněž povinné dodržet správné postupy a rozsahy prací, které v manuálech pro automechaniky jasně předepisuje výrobce automobilu. Musí rovněž používat originální nebo kvalitativně rovnocenné náhradní díly a garanční opravy, správně a jasně je zapisovat například do servisní knížky,“ reagoval Dvořák na časté tvrzení autorizovaných servisů, že neznačkové opravny jsou diletanti, kteří to plichtí na koleni.
Ve skutečnosti neznačkové servisy mají díky blokové výjimce právo a možnost přistupovat k technickým informacím o nových vozidlech v záruce, stejně tak jsou jim přístupná školení daných značek. Je to zkrátka o lidech. Kdo chce být profesionál, tak jím je a nemusí na to mít zrovna razítko, že je autorizovaný.
Jindřich Ginter, Jakub Svoboda, Právo
Další články
Mercedes 9G-Tronic: Devítistupňová převodovka podrobně
Bosch testuje automaticky řízená auta v běžném provozu
Apple iOS7: Od roku 2014 kompatibilní se systémy v automobilech